Att arbeta med blogg
Anne Månsson från Holmsjö skolan bloggar tillsammans med sina elever. Hon ser många fördelar och möjligheter kring att utveckla olika förmågor hos eleverna kopplat till bloggandet.
Jag arbetar mycket med att synliggöra för elever och föräldrar vad vi arbetar med, varför vi gör det och hur det går. Vi arbetar hela tiden efter att få koll på vad vi gör och hur det kan utvecklas och bli bättre och att ett lärande hela tiden sker.
Bloggen är ett redskap för mig att nå ut till föräldrarna nu så länge barnen är så pass små. Vi har haft denna blogg sen ettan och de är stolta över att kunna visa sina föräldrar vad de gör i skolan. Ofta glömmer barnen vad de gjort under en skoldag och detta blir ett bra sätt att befästa kunskaperna på då föräldrarna kan ha ett naturligt samtal kring det som händer i skolan. Ett fönster ut ur mitt klassrum tycker både jag, mina föräldrar och eleverna är mycket trevligt.
Allt eftersom eleverna blir äldre kommer de kunna påverka mer och mer vad som ska skrivas på bloggen och de kommer också själva framöver kunna få skriva lite inlägg om vad de gjort. Att arbeta med veckans bloggreportrar eller liknande är uppskattat och något jag gjort med tidigare elevgrupper. Med min förra grupp bloggade vi även med BLT vilket blev en mycket kul och positiv sak även för Holmsjö skola som ju kom upp en hel del i media då. Eleverna lärde sig att de kan påverka på riktigt och vi fick in källkritik på ett naturligt sätt då det blev viktigt för det var på riktigt för eleverna.
När vi bloggar med eleverna eller när vi lägger ut saker på nätet använder vi oss av den arena som våra elever är vana vid och vi skapar oss en publik och en riktig mottagare. Vem vill skriva mail och lämna fältet “Till” tomt bara för att vi ska lära oss att skriva mail? Den lektionen är inte lika motiverande som att vi faktiskt skriver till en riktig mottagare.
/Anne Månsson, förstelärare inom IKT, Holmsjö skolan
Lämna ett svar