Fem skäl till undervisning utomhus
Fem skäl till undervisning utomhus
Följ med Malin Gustafsson och klass 2A på Blackebergsskolan på en matematiklektion utomhus. Malin visar flera olika sätt att träna treans multiplikationstabell på. Lekfullt och aktivt för alla elever.
Malin menar att naturen har en avstressande effekt på människor. På längre sikt minskar utomhusundervisningen elevernas stressnivå. Det är roligt att vara utomhus. Där finns gott om plats att leka och befästa kunskap. Det ger mer studiemotiverade elever.
Fördelar med utomhusundervisning
Enligt Malin är fördelarna med utomhusundervisning många.
Rörelse aktiverar fler sinnen
Eleverna rör sig mer utomhus. Då aktiveras fler sinnen vilket gör att eleven lättare kommer ihåg det man har lärt sig.
Bra för hälsan
Frisk luft och rörelse är bra för hälsan.
Samarbete främjas
Eleverna samarbetar mer utomhus. De arbetar i par eller grupper i större utsträckning. Alltså främjar utomhusundervisning elevers sociala kompetenser och samarbetsförmågor.
Respekt för naturen
Eleven lär sig ta hand om naturen. När eleverna lär utomhus bygger de upp en respekt och omtanke för natur, djur och klimat.
Större koncentration
Det är lättare att koncentrera sig utomhus. Detta upplever Malin är tydligast hos elever som har svårt att sitta still. Eleverna är ständigt i rörelse utomhus vilket särskilt gynnar dessa elever.
Forskning och utvärderingar
“Utomhusundervisning har flera positiva effekter på elevers språkutveckling visar den första svenska longitudinella forskningsstudien av utomhusundervisning i högstadiemiljöer.”
Utomhusundervisning effektivt även i högstadiet, Skolverkets webbplats
“Förskolan, skolan och fritidshemmet har mycket att vinna på att undervisa utomhus enligt forskningen. Bättre skolprestationer, förbättrat arbetsminne och minskad sjukfrånvaro är bara några av fördelarna. Vi har tittat närmare på hur forskningsrönen kan kopplas till läroplanen för en bättre måluppfyllelse.”
Vad säger forskningen om undervisning utomhus? Friluftsfrämjandets webbplats
Klassrum med himlen som tak (.pdf , 910 KB)
En kunskapsöversikt från Linköpings universitet om vad utomhusundervisning betyder för lärande i grundskolan.
Lämna ett svar