Fokus på pedagogen och miljön
Johan Öberg arbetar som förskollärare 60% på Verkö förskola och IKT-pedagog 40% för Spandelstorps förskolor. Här berättar han om sitt uppdrag som IKT-pedagog och vikten av att ha fokus på pedagogerna och lärmiljön.
Då jag inte har några administrativa delar i mitt uppdrag, såsom lösenordsbyten, inköp eller liknande så kan jag helt fokusera på pedagogen och verksamheten/miljön.
Mitt uppdrag som IKT-pedagog går främst ut på lära, handleda och inspirera pedagogerna att jobba med IKT i förskolan på ett enkelt, pedagogiskt och roligt sätt.
Jag är ofta ute i verksamheterna och hjälper till att hitta lösningar på hur man kan komplettera lärmiljöerna med digitala verktyg. Många pedagoger tycker att det är svårt att arbeta med digitala verktyg. Mitt jobb blir då att visa på enkelheten och absolut inte glömma bort det analoga, som många är rädda för.
Exempel:
Analog programmering: Hitta programmering i vardagssituationer som t.ex. att ta på sig sina ytterkläder, sätta upp “programmeringskort” som visar vilken ordning man bör klä på sig, diskutera med barnen – vad händer om jag ta på mig skorna före overallen, kan jag ta på mig vantarna först o.s.v.
Digital programmering: På förskolan som jag jobbar på har vi gjort en egen matta med alfabetet. Där får barnen träna på framförallt turtagning och språk. De programmera Bee-bot till olika bokstäver, ljuda och till slut bilda ord.
Barnen växer upp i en digital värld, vi måste vara där och guidad dem så gott vi kan och se digitala verktyg som en tillgång på olika sätt. Men vi behöver också hjälpa dem att hantera verktygen på ett lämpligt sätt, därför är det jätteviktigt att vi jobbar mycket källkritik och nätetik redan i förskolan.
Det är svårt att förstå som liten att allt man ser inte är sant!
/Johan Öberg, förskollärare och IKT-pedagog.

Lämna ett svar