IKT – Ett sätt för mig att nå likvärdighet
Magnus Svensson jobbar på Jändelskolan i åk 7-9 och ser IKT som en viktig del för att öka likvärdigheten i klassrummet . Här får ni ta del av några av de arbetssätt och verktyg som han använder i sin undervisning.
Det är inte digitaliseringen, tekniken eller datorn som är lösningen, jag är lösningen. När skolan nu har blivit digitaliserad så räcker det inte med att köpa in och dela ut Ipads eller chromebooks, jag måste ha en lösning på hur jag vill och tänker använda tekniken för att det ska gynna elevernas inlärning.

Jag har alltid varit intresserad av nya undervisningsideér, tekniken har blivit en stor del för mig i min undervisning. Genom att använda en Smartboard och SLS online kan jag idag jobba väldigt interaktivt med eleverna, de kan se mina lektionsanteckningar på sina enheter vilket underlättar för de som tycker det är jobbigt att både anteckna och lyssna. Eleverna kan öppna anteckningar på olika enheter var de än befinner sig. Jag kan skapa digitala övningar t ex begreppsträning, memoryspel, resoneringsträning mm som gör att eleverna kan få en varierad undervisning samt utvecklar sina förmågor.
Jag använder även flipped classroom för att möjliggöra mer diskussionsutrymme under lektionerna vilket utvecklar elevernas förmågor i relation till kunskapskraven samt att eleverna kan titta och lära sig arbetsområdet via inspelningarna i relation till lektionerna och lektionsanteckningar. Arbetssättet skapar en undervisning för alla, en likvärdighet där eleven kan använda den inlärningsmetod som passar bäst.
Det finns ett överflöd av digitala verktyg på marknaden som går att använda i skolan. Jag har valt att begränsa mig till de verktyg som jag kan använda via kommunens avtal, förutom smartboarden. I Creaza som ingår via SLI kan jag och eleverna skapa tankekartor och spela in serier med filmredigeringsmöjligheter. G-suite skapar många möjligheter för mig och eleverna när det gäller tydlighet, exit tickets, formativt arbete och allmänt digitalt arbete. Google Classroom är hjärtat i min digitala dialog med eleverna.
Formida och Inspera assessment underlättar strukturen för mig i min bedömning och provtillverkning. Genom att lätt och snabbt dela en bedömning med eleverna kan de se utifrån kunskapskraven hur det klarade provet och framförallt vad de behöver utveckla.
Viktigast av allt är en varierad undervisning där relationen med eleverna är central och IKT är ett arbetssätt som kan underlätta och bidra till elevernas utveckling. IKT kan öka likvärdigheten eftersom eleverna får möjligheter att lära sig på det sättet som passar eleven bäst.
/ Magnus Svensson, förstelärare IKT, Jändelskolan 7-9
Lämna ett svar