Kreativum besökte Kättilsmålaskolan
På dagordningen stod WeDo 2.0 programmering

Kreativums pedagoger inledde med en kort orientering kring programmering. Därefter visades det fysiska materialet som finns i WeDo 2.0; motor, hub och sensorer samt byggdelarna i materialet. Sedan följde en genomgång av mjukvaran i datorn för den första av de båda modellerna som vi valt att arbeta med; Forskningsterrängbilen Milo.
Eleverna fick sedan en genomgång av själva programmeringsmiljön, som består av enkel blockprogrammering. Deras första uppdrag var att arbeta parvis med att konstruera modellen enligt instruktioner i mjukvaran och därefter programmera ett första rörelsemönster för terrängbilen.
Nästa uppdrag från Kreativums pedagoger var att utmana eleverna att skapa egen programmering för att lösa givna “problem”. Det var nu fritt fram för eleverna att programmera utifrån egna kreativa idéer. Möjlighet fanns nu att även testa att sätta olika villkor i sensorerna, men tidsbrist gjorde att inte alla hann så långt.
Efter ungefär halva tiden fick eleverna återigen en ny utmaning i form av en ny modell och nya uppdrag. Här fanns även möjlighet att arbeta med repetition av rörelse/lopp, men återigen hann inte alla komma så långt i programmeringen.
Tycker du att detta låter som en spännande övning för dina elever?
Kunskapsförvaltningen har avtal skrivet med Kreativum som omfattar årskurs 5 med temapaketet WeDo 2.0. Ett besök på Kreativum med temapaket per klass och år är utan avgift.
Kunskapsförvaltningen i Karlskrona kommun betalar bussresorna.
Bokning av bussar sker genom förvaltningen, kontakta Lova Necksten eller Gabriella Ströman.
Årskurs 7-9 kan delta i RoboCup Junior.
Läs mer om vad Kreativum Science center i Karlshamn kan erbjuda i sin verksamhet.
Lämna ett svar